SitemapSökOrdbokKontakt

Turneringsregler

Tid

En sak som man behöver lära sig inför turneringar är hur tidssystemet fungerar. Man har en huvud tid och sedan övertid med byo-yomi.

Om man inte har byo-yomi tar spelet slut om någon får slut, på sin tid och den som fick slut på sin tid förlorar.

Byo-yomi brukar vara t.ex. fem perioder på 30 sekunder var. Det fungerar så att om en period tar slut har man fyra perioder kvar. Men om man lägger ett drag inom dom 30 sekunderna man har så återställs tiden. Detta medför att man minst har 29 sekunder per drag men vid ett tillfälle kan använda upp till två minuter och 29 sekunder.

Ibland används även kanadensisk byo-yomi, oftast för att man inte har klockor som klarar av vanlig byo-yomi som t.ex. shackklockor. Då får man instället en tid vilket man ska hinna lägga ett visst antal drag på t.ex. 25 drag på fem minuter. När man har lagt 25 drag ställer man klockan på fem minuter igen och man får ytterligare 25 drag.

Några andra saker att nämna också är att man får använda sin tid hur som helst. Om man skulle vilja kan man ta en promenad mitt under matchen för att lugna ner sig lite. Vid start, om motståndaren inte dyker upp, kan man sätta igång klockan och ifall tiden tar slut vinner man på det.

Mac Mahon

Något annat som är bra att veta inför turneringar är hur MacMahon systemet fungerar. Vi tar till hjälp resultatet från den första turneringen jag spelade i. Linköping Open 2004. Detta var en fem ronders MacMahon turnering.

Resultat ifrän Linköping Open 2004.

Vi börjar med att kolla igenom dom olika fälten. Namn och klubb är ganska självförklarande. Rank går ifrån som lägst 30k (kyu) till högst 9d (dan).

MMS står för MacMahon Score vilket är det man vinner på. MMS består av hur mycket man startar med (beorende på rank) och Pt. (points) vilket är antalet matcher man vunnit.

SOS (Sum of opponent score) fungerar som en särskiljare ifall två spelare skulle ha samma MMS och bestå av sammanlagd MMS från alla motståndare man har mött. I Sverige, vid samma SOS också, blir det särspel men det finns även SOSOS (Sum of opponents of the opponents scores) och SODOS (Sum of defeated opponents score) för mer särskiljning.

1, 2, 3, 4 och 5 är varje rond, här ser man resultatet av varje rond och vem som det spelades mot. T.ex. rond 1. Jag har #48 och i första ronder står det 42- vilket betyder att jag förlorade mot #42.

I starten brukar man ha ett toppfält där alla spelare har samma MMS för att alla ska ha en chans. Man kan även har en handikappribba vilket ger nybörjare handikapp men resten av spelarna kör jämna matcher.

När man kör en MacMahon turnering brukar lottningen generera en lottningslista som sätts upp innan varje rond med vem man spelar mot och vilken färg på stenarna man ska ha. Detta medför att man inte behöver göra nigiri.

Man kan läsa mer om turneringsregler på EGF's hemsida.

Logga

© 2009 Mattias Aronsson   Valid XHTML 1.0 Transitional   Valid CSS!